Michel - 1.4 Quicksilver

Hier vind je de projecten van onze bezoekers.

Moderators: Moderators, Bestuur

MR84

Michel - 1.4 Quicksilver

Bericht door MR84 »

Hoi :D

Ik ben Michel, uit Maastricht en een lange liefhebber van de 206. Helaas was het er nooit van gekomen om eentje aan te schaffen en bleef het bij "goedkope" oude autootjes omdat er andere prioriteiten gaande waren. Nadat mijn geweldige trouwe Twingo uit 98 het vorige week had begeven bij een leeftijd van 15 jaar en 210.000km op de teller, vond ik het tijd om dan nu toch de auto te gaan kopen die ik altijd al wilde hebben. Iets wat ik de laatste tijd sowieso al van plan was, want dat mijn Twingo op was werd afgelopen tijd al beetje bij beetje duidelijk. Het voordeel was dus dat ik al een bepaalde aangeboden 206 op het oog had en toen hij nog steeds beschikbaar was ben ik gelijk met een oom - een echte Peugeot liefhebber in het algemeen - een kijkje gaan nemen, de auto eens goed bekeken, proefritje gaan maken en zijn we eens stevig gaan onderhandelen met de verkoper. Uiteindelijk resulteerde dat in een overeenkomst en gister mocht ik de 206 komen ophalen.

Wat is het geworden? Een 206 1.4l Quicksilver uit 2003 met 117.000km op de teller. Hij heeft van buiten een paar kleine gebruikssporen en een subtiel deukje dankzij iemands anders zijn portier, maar dat is met een beetje uitdeuken en een professionele poetsbeurt te verhelpen.

Afbeelding

Het interieur is nog helemaal origineel en werkelijk in nieuwstaat. Het enige dat niet in nieuwstaat is is de bestuurdersstoel. Precies bij de zijairbags is het stof los gescheurd. Dit is jammer en moet ik even zien hoe ik dat ga oplossen. Hopelijk valt het gewoon te repareren.

Afbeelding

-Elektrische ramen
-Elektrische en verwarmde zijspiegels
-Centrale deurvergrendeling
-Airco/Climate control
-Sportstoelen
-Leder stuur
-Middenarmsteun
-Stuurbekrachtiging
-ABS

Met zijn 1.4i motor is het geen racemonster maar wel gunstig voor de maandelijkse belasting en benzinekosten.

Uiteraard wil ik de 206 hier en daar wat opleuken. Zowel motorisch als optisch. Maar ik wil er geen tupperware doos van maken (niet vervelend bedoelt naar degene die daar wel van houden). Ik wil de 206 wat meer finetunen. Net die paar extra dingen toevoegen die voor mijn gevoel nog ontbreken. Sportief en luxe maar dan wel op zo'n manier dat het lijkt alsof het zo hoort. Ik wil de 206 uiteindelijk wel zoveel mogelijk Peugeot laten blijven qua verschijning.

Mijn to do lijstje:

-Een grondige grote beurt en alle vloeistoffen en filters vervangen.
-Bestuurdersstoel repareren
-Ander uitlaat
-16inch velgen met nieuwe banden
-Led achterlichten

Wat betreft de audio weet ik nog niet wat ik ga doen. Ik zit niet echt te wachten op een radio/cd speler dat uit het interieur springt. Ik had meer iets als dit op het oog:

Iemand hier ervaring mee?
Ik moet verder nog even kijken wat voor luidsprekers er in zitten, maar als die een update kunnen gebruiken dan verander ik dat wel nog even.

Ok, lang verhaal, maar dat was het. :D
Laatst gewijzigd door MR84 op za 12 april 2014, 14:26, 6 keer totaal gewijzigd.
Chrisis

Re: Michel - 1.4 Quicksilver

Bericht door Chrisis »

Welkom;)

Laat eens een foto zien van de schade aan de stoel?
Als het alleen het stiksel is is het zo op te lossen.

(oh het is quiksilver)
206 1.6 16v XS, Noir Onyx
Done -Pioneer TS-WX77A -Dotz Shuriken
samversteeg

Bericht door samversteeg »

Welkom! Net voorsteltopic :-D

Ziet er allemaal erg netjes uit! Leuke plannen, ik zou wel voor 17inch gaan :!:
Rowie206
Contacteer:

Bericht door Rowie206 »

welkom hier. leuk 206je. en gooie plannen al.
verhaal lees ik later wel. nu weinig tijd voor :lol:
- Peugeot 206 1.4 16V XS 2006
- Honda CBR 600 F3 1997
MR84

Bericht door MR84 »

Dankje. :D

Zoals gevraagd hier een foto van de beschadigde stoel. De stof is niet echt kapotgescheurd maar volgens mij gewoon los gaan laten.

Afbeelding

Valt dit gewoon weer in orde te maken zonder te moeten knippen en naaien? Desnoods door een professional. Want hij begint steeds verder los te laten en het schuim begint steeds meer tegen mijn zij te drukken. Beetje hinderlijk en het staat zo slordig.

@samversteeg: 17inch vind ik bij nader inzien ook wel wat beter staan ja
Chrisis

Bericht door Chrisis »

Dit kan gerepareerd zonder stik en knipwerk.

Trek het schuim en stof eens opzij en kan zijn dat er weerhaakjes aan het plastic zitten waar de gaatjes die in de stof zitten omheen moeten vallen. Kun je zelf doen mbv een lange naald.

Anders zal je even naar een autostoffeerder/bekleder moeten.
Daar zal het niet een hele dure reparatie zijn.
206 1.6 16v XS, Noir Onyx
Done -Pioneer TS-WX77A -Dotz Shuriken
MR84

Bericht door MR84 »

Top, bedankt!
Zal zo meteen even een poging wagen.
Benny

Bericht door Benny »

Welkom! Mooi topic zo, alleen die radio van dat filmpje vind ik persoonlijk niet bepaald mooi staan in het interieur. De standaard radio is nog niet eens zo slecht icm tweetertjes en andere boxen!
Driving to fly.
naudster

Bericht door naudster »

Die unit op je foto is als ik het goed zie zon "goedkoop" ding uit China. Ik zou de gok niet wagen.

Neem er eentje met klapscherm?

Wel jammer dat ze de standaard velgen er onderuit hebben gehaald. Dit zijn volgens mij lm velgen van een xt ofzo.
Polished Cardetailing Gyeon, Monello en Meguiar's uit voorraad leverbaar!
MR84

Bericht door MR84 »

Een kleine maar toch ook weer prijzige en noodzakelijke update.
Had last van gewiebel en gehobbel bij het rijden in lage snelheden en getril bij hoge snelheden. En vermoedde dat het waarschijnlijk een van de achterbanden/wielen was die dat veroorzaakte. Met de winter in het vooruitzicht vond ik dit een gelegenheid om dan maar gelijk te kiezen voor een nieuw setje stalen velgen met winterbanden.
Op internet een beetje zitten zoeken en me oog laten vallen op de Nokian WR D3 bandjes. Goedkoopste online aanbieder was 390,- euro en de goed aangeschreven bandenboer bij mij vlak over de grens in Lanaken deed het voor 470,- all inclusief. Nou goed, 80,- euro voor een stukje extra service, garantie en de locale middenstand steunen vond ik dan nog wel acceptabel.

Afbeelding

Moet zeggen dat ik zwart helemaal niet zo slecht vind staan onder een quiksilver. Ik ben nu toch gaan overwegen om misschien 17inch zwarte zomer velgen te gaan aanschaffen na de winter.
samversteeg

Bericht door samversteeg »

Pfoe wat een geld! Dat kan wel ietsjes goedkoper hoor.
Naja wel een fijn gevoel dat alles weer nieuw en dus goed is.

Zwart staal vind ik meestal beter staan dan plastic dopjes. En zwarte 17 Inch staan zeker goed op een quicksilver :-D
MR84

Bericht door MR84 »

Mja, ik had ook tweedehands een setje stalen velgen kunnen aanschaffen en de banden online los kunnen kopen en dan bij een garage op het kamp door een of andere beunhaas er op kunnen laten monteren om wat geld te besparen, maar dan heb je een hoop gedoe en gebruikt spul. Dus zoals je zegt, nieuw voelt wat beter, voor die paar centen extra.

Haha ja vind zwart staal ook beter, zelfs mooi voor in de winter. Of lichtmetalen velgen of zwart staal, maar geen plastic zooi om de boel te camoufleren.

Binnenkort een grote beurt. Alle vloeistoffen en filters vervangen zodat de wagen weer met een schone lei kan beginnen. Ben gelijk aan het overwegen om de uitlaat dan te vervangen. Het is een standaard exemplaar en deze heeft zijn langste tijd gehad. Iemand tips voor een sportief uitlaatje?

Ook valt mij inmiddels weer een ander geluidje op tijdens het rijden. Wanneer bijvoorbeeld in zijn 2 rij, dus niet al te hard, ik het gas los laat en de motor dus even een stootje krijgt, dan hoor ik gepiep. Motorsteuntje of iets dergelijk?

En het schakelen gaat naar mijn idee niet al te soepel. Heb af en toe best wel moeite om de pook in de juiste versnelling te zetten. Ik hoor geen tandenknarsend geluid, maar het gaat wel stroef en dat is soms ook echt te horen vanuit de versnellingspook zelf. Iemand die hier iets van af weet?
MR84

Bericht door MR84 »

Het is alweer een tijdje geleden en door tijd gebrek ben ik momenteel niet zo heel actief hier. Maar vandaag was het dan tijd voor de grote beurt dus er valt weer een verslagje te schrijven.

Mijn vaste monteur die wat bijklust had telkens maar weinig tijd dus moest opzoek naar een nieuwe. Uiteindelijk na enige tijd zoeken een autotechnisch ingenieur gevonden die bij gebrek aan beter een eigen garage heeft en werkzaam is als monteur. Verstand van zaken, zeer secuur en pietje precies, goede ervaringen van mensen uit mijn omgevingen, praktisch bij mij om de hoek en nog eens redelijk qua uurloon. Dus dan waag je maar een poging en nadat ik gister even langs ging voor een prijsopgave en een eerste kennismaking, de onderdelen laten bestellen en mijn auto vandaag met een goed geval langs gebracht.

Afbeelding

Als eerste even alles grondig laten nakijken toen de wagen op de brug stond. Dat was helemaal in orde dus kon begonnen worden met de onderhoudsbeurt. Ik wou alles verversen en daar waar het kon enigszins laten reinigen. Dus een of ander reinigingsmiddel in de koelvloeistof gegoten en uiteindelijk nieuwe koelvloeistof erin gedaan. Forte motor Flush bij de oude olie gedaan en later ververst met nieuwe olie en nog een flesje forte Top End Treatment. Nieuwe remvloeistof. versnellingsbakolie bij nader inzien maar gelaten voor wat het was. Nieuwe olie filter, interieurfilter en natuurlijk nieuwe NGK bougies. Brandstof filter viel niet te vervangen maar daar in tegen wel gelijk een flesje Forte Feul System Cleaner erbij genomen, omdat ik daar bij mijn vorige auto ook positief over te spreken was.
Hoe zit het dan met de luchtfilter? Nou, die ben ik niet vergeten. Als die dan toch vervangen moet worden, dan gelijk een K&N filter en dat doe ik deze week zelf nog even.

Afbeelding

Aandachtspunten zijn de distributieriem en de pakking van de uitlaatspruitstuk. Dat laatste is van een of ander witte pasta voorzien en dat vind ik dus helemaal niets. Dus dat komt samen met het verversen van de airco binnenkort.

Het op orde brengen van de basis duurt allemaal een beetje lang, waardoor het nog even duurt voor ik met het echte leuke werk kan beginnen, maar het is nu toch winter.
Benny

Bericht door Benny »

Merk je ook dat ze is "opgeknapt" na het flushen van je motor?
Driving to fly.
tcveenstra

Bericht door tcveenstra »

hehe, brandstof filter hoeft niet vervangen te worden, zit achter in de tank... kwam ik ook achter bij de sneller zilver van mijn zus.

trouwens die velgen die aan het begin van het topic staan heeft mijn zus ook dus zal het wel standaard velgen voor zo'n auto zijn...
Current: 406 coupé 3.0 v6 204500km

Past:307 2.0hdi SW Pack 66Kw - 18'' white Toora's at summertime / 16'' steel at wintertime
365750km

http://www.307forum.nl/viewtopic.php?f=18&t=7371
Plaats reactie